Reklamation och retur

Du som är privatperson har 14 dagars bytesrätt/ångerrätt när du handlar online. Det innebär att du inom 14 dagar från att du mottagit ditt paket kan skicka tillbaka oanvända, oskadade varor. Om en vara har använts eller hanterats oförsiktigt, så att den inte längre kan säljas som ny, blir du skyldig att ersätta oss för värdeminskningen. För att kunna fastställa en varas egenskaper eller funktion måste du i vissa fall bryta förpackningen, som i så fall ska öppnas så varsamt som möjligt samt återsändas tillsammans med varan.

Observera att du inte har bytes- eller ångerrätt för vara som tillverkats enligt dina anvisningar eller som annars har fått en tydlig personlig prägel, vara som inte lämpligen kan återlämnas pga. hälso- eller hygienskäl om förseglingen har brutits, ljud- eller bildupptagning samt datorprogram med bruten försegling, parfym och liknande som öppnats, vara som snabbt kan försämras eller bli för gammal, lösnummer av en tidning eller tidskrift (men du har ångerrätt om du beställt en prenumeration).

Om varan är trasig när du öppnar paketet eller om det blir fel på varan har du, som är privatperson, reklamationsrätt i totalt 3 år från du mottog paketet. Reklamation måste dock göras inom skälig tid och senast 2 månader efter att du upptäckte felet. Om det finns garanti som är längre än 3 år kan du reklamera inom garantiperioden.

Företag bör undersöka varan i samband med mottagandet och reklamera eventuella fel inom skälig tid. Fel som uppstår därefter kan reklameras inom garantiperioden. I annat fall hänvisar vi till respektive tillverkare eller serviceställe.

Privatperson, som utnyttjar sin ångerrätt, betalar själv fraktkostnaden för den returnerade varan. Vid fel i varan återbetalar vi returfrakten samt vad du betalat för den skadade eller felaktigt levererade varan förutsatt att vi inte kan skicka en ny vara till dig inom skälig tid.

Ett retur- eller reklamationsnummer ska alltid bifogas. Returer och reklamationer utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

Vidare är att returer skickas direkt till oss som företagspaket, vi hämtar ej ut på ombud! 

Retur och Reklamationer

Vi på Sydhandel strävar efter att du som kund ska vara helt nöjd med ditt köp. Om du av någon anledning inte är nöjd med en produkt, erbjuder vi en enkel och smidig process för returer och reklamationer.

Returpolicy:

  1. Du har rätt att returnera en produkt inom 14 dagar från det att du mottagit varan.
  2. Produkten måste vara i originalskick och i sin originalförpackning.
  3. För att initiera en retur, vänligen kontakta vår kundtjänst för att få en returetikett och instruktioner.
  4. Returkostnader kan tillkomma beroende på skälet till returen.

Reklamationer:

  1. Om en produkt är defekt eller felaktig vid leverans, har du rätt att reklamera produkten inom 30 dagar.
  2. Kontakta vår kundtjänst omedelbart för att rapportera problemet och få vidare instruktioner.
  3. Vid godkänd reklamation står vi för alla kostnader i samband med retur och ersättning av produkten.

Vi värdesätter din tillit och är här för att hjälpa dig med eventuella frågor eller problem. Tveka inte att kontakta oss för mer information.


Instruktioner:

  • Denna instruktion gäller alla typer av returbegäran. Det är viktigt att du fyller i samtliga fält i returblanketten. Returnumret är giltigt i 14 dagar och returen måste vara oss tillhanda inom dessa dagar.
  • Vi kommer att kontakta dig per e-post så fort din begäran har mottagits och kontrollerats.
  • Vid retur MÅSTE alla produkter returneras i originalförpackningar komplett med samtliga tillbehör.
  • Tänk på att alltid skicka produkten i ytteremballage för att inte skada originalförpackningen.
  • Förpacka godset väl för att undvika skador.
  • Bifoga en kopia av returbekräftelsen i returen och skicka den till oss.

OBS! Returer som skickas in utan godkänt retur- eller reklamationsnummer accepteras ej.

JavaScript seem to be disabled in your browser.

You must have JavaScript enabled in your browser to utilize the functionality of this website.